Egészségnevelési munkaközösség éves munkaterve
2015/2016. tanév
I. A munkaközösség tagjai
Enyedi Mónika, Kovács Árpád, Magyarné Gaál Mária, Nagy Csilla, Nagy Tamás, Ozsváth Kata, Roicsik Rita, Szabó Mária, Takács Attila, Varga Antal, Vida Péter, Zielbauerné Smidróczki Angéla
II.A munkaközösség feladatai
- ökoiskola programra való pályázás és a benne rejlő lehetőségek megvalósítása
- az egészségügyi és környezettudatosság kiépítése;
- ismeretek közlése, pontosítása a testi és lelki egészségről, bolygónk környezeti válságjelenségeiről;
- konkrét hazai példákon ismerjék fel a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit;
- a beállítódások és a magatartás megváltoztatása;
- környezeti változások meglátása és megértése (fizikális és szociális)
- természet és embertisztelő szokásrendszer kialakítása;
- felelősségtudat embertársaik, a mikro- és makrokörnyezetük iránt – a kölcsönös függőség megértése; a fenntartható fejlődés elveinek érvényesítése a napi gyakorlatban
- a belső késztetések esztétikai, érzelmi, erkölcsi megalapozása;
- a szokásrendszerek elmélyítése intellektuális és érzelmi hatások által;
- az ökológiai gondolkodás, a környezettudatos szemlélet, a holisztikus és globális szemléletmód kialakítása;
- az élet minőségi alkotóinak keresése, a fogyasztás ne legyen életcél, helyette az életminőség kerüljön előtérbe;
- az egészség és a környezet összefüggéseinek vizsgálata;
- a helyzetfelismerés, ok-okozati összefüggések, problémamegoldó gondolkodás, döntésképesség fejlesztése;
- létminőség választásához szükséges értékrendek, viselkedési normák kialakítása;
- a beteg, sérült és fogyatékkal élő embertársak iránti elfogadó és segítőkész magatartás fejlesztése;
- felkészülés a felelősségteljes és örömteli párkapcsolatra és szexuális életre, családi harmóniára, gyermeknevelésre;
- figyelmet kell fordítani a felnőtté válás buktatóira;
- legyenek tisztában a fogyasztóvédelmi és bűnmegelőzési ismeretekkel;
- ismerjék meg a környezet – elsősorban a háztartás, az iskola, a közlekedés és a veszélyes anyagok – leggyakoribb, egészséget, testi épséget veszélyeztető tényezőit;
- tudatos hulladékkezelés; legyen szempont az újrahasznosítás
- rá kell ébreszteni a tanulókat a sport, a mozgás fontosságára, szükségességére;
- meg kell éreztetni velük a siker örömét, a küzdelem okozta kellemes fáradtságot és elégedettséget,
- a pedagógus életvitele mindig legyen példa a fiatal számára.
Konkrét célok:
A. Egészségnevelés
Meg kell állapítani:
- a mentálisan veszélyeztetettek körét (pl. magatartászavar, beilleszkedési nehézségek);
- a krónikus betegek, súlyos vagy kisebb mértékben fogyatékosok körét (pl. cukorbetegség, allergiák);
- az egészséget károsító, kialakult vagy kialakulóban lévő szokásokat (pl. dohányzás, alkoholfogyasztás, mértéktelen tv nézés, rossz táplálkozási szokások);
az egészséget várhatóan veszélyeztető tényezőket (pl. túlsúly, tartáshiba, mozgásszegény életmód, családi halmozódás egyes betegségeknél). - A szűrés eredményei alapján nevelő tevékenységet kell szervezni (előadások, felvilágosító anyagok kézbeadása, életmód – korrekciós csoportok szervezése).
Komfortérzet javítása:
- a tanítási időben várakozó tanulók részére kulturált elhelyezés,
- több pad az udvaron;
- parkosítás,
- fásítás az iskola udvarán és a főút melletti kerítés szakaszon;
- még több szemetes elhelyezése a már meglévők mellé;
- a mosdók tisztasága.
Táplálkozás:
- felvilágosító, ismeretterjesztő újságcikkek elhelyezése a faliújságon
- egészséghét megszervezése, egészséges ételekkel és italokkal
az iskolai automata választékának bővítése: teljes őrlésű pékáruk, ásványvizek, gyümölcsök, zöldségfélék, tejtermékek, gyümölcsteák stb. - dietetikus előadása a helyes táplálkozásról, speciális diétákról
- saláták készítése és kóstolása az iskola tankonyháján
- az egészséget nem károsító, a helyes étkezési szokásokat kialakító, az ideális súly elérését segítő és megtartó diéták megismertetése
- táplálkozási zavarok lelki okainak enyhítése, megszüntetése
Mindennapos mozgás:
- évfolyam- és iskolabajnokság szervezése (labdarúgás, kosár- és kézilabda, atlétika);
- délutáni játékfoglalkozások testnevelő irányításával főként a kollégium lakói számára
sportnapok, diáknapok szervezése, amelyeken komoly hangsúlyt kap a testmozgás játékos formája
A lelki egészség védelme:
- egészségfejlesztő mentálhigiénés csoport (munkaközösség) működtetése;
- ifjúságvédelmi felelős félállásban való foglalkoztatása;
- az iskola környezetének még igényesebbé tétele: esztétikusabb szemétgyűjtők sűrűbb elhelyezése, az osztálytermek rendszeres meszelése, igényes dekorálása;
- Megelőző előadások a káros szenvedélyekről: iskolaorvos, szakorvosok, rendőr, szociális munkás, egészségfejlesztő mentálhigiénikus és iskolai védőnő.
- a szabadidő helyes eltöltésének alternatívái: sportfoglalkozások, irodalmi kör, számítástechnikai diákkör, képzőművészeti csoport...
- célzott akkreditált programok alkalmazása: drog prevenció, dohányzás, játékszenvedélyek, alkohol;
B. Környezeti nevelés: (környezeti nevelés munkacsoport)
- az iskola helyiségeinek tisztasága és rendezettsége
- az iskola udvarának, parkjának tisztasága, gondozottsága
- szelektív hulladékgyűjtés
- hulladék újrahasznosítási tanácsok ismertetése
- takarékosság: vízzel, energiával
- több növény a tantermekben és a folyosókon
- az iskola berendezési tárgyainak, eszközeinek állapotmegóvása
- takarítási nap tavasszal és ősszel
- faültetés (végzősök saját fájuknak elültetése)
- környezetvédelem jeles napjai
- táborozások, kirándulások és túrák
A munkaközösség éves feladatai:
- Beiskolázási programban való részvétel (iskolát népszerűsítő rajzok, plakátok, vélemények elkészítése diákok által) (egész tanév)
- Herman Ottó Vándortanösvény (szeptember)
- Őszköszöntő program (szeptember)
- Ökoiskola pályázat leadása (szeptember)
- Jeles napok megtartása, megemlítése faliújságon-Iskola dekorálás, „zöldítés”, tisztítás (egész tanév)
- Szelektív hulladékgyűjtés és kezelés, Te Szedd! Programban való részvételiFoglalkozások, előadások szervezése (egész tanév)
- Iskolai sportbajnokságok rendezése (ősz és tavasz)
- Ünnepek szervezésében való aktív részvétel (okt. 23. szalagavató, karácsony, farsang, hallooween, ballagás, márc. 15, húsvét) (egész tanév)
- Pálóczi hét és diáknap programjainak szervezése (április)
- Aktív együttműködés a gyermek és ifjúságvédelem és a DÖK munkájában (egész tanév)
- Véradások az iskolában (ősz és tavasz)
- Gyűjtési akciók megszervezése (PET kupak, rászoruló családoknak tartós élelmiszer és ruha, állatmentőknek élelem) (egész tanév)
A tanév során várható versenyek:
- Őszköszöntő főző és focibajnoksága (szeptember)
- Diáknap sport és szabadidős versenyei (április)
- Tanulmányi versenyek (pl: logikai vernyek, ÖKO-sok verseny)
- Tanterem díszítő verseny
- Madáretető készítő verseny
- Gyűjtési akciókban való részvételi „verseny”
- Osztályok közötti verseny
Várható egyéb rendezvények ütemezése:
Hónapok | Feladatok | Felelősök |
Folyamatos teendők | ||
Beiskolázás segítése: nyílt napon egészséges ételek bemutatása a vendéglátó munkaközösséggel együtt, valamint a környező általános iskolákban a szakma, egészség összetartozásának megmutatása. Kiállítások a tanulók munkáiból (rajzok, plakátok, frappáns vélemények, fotók) | Munkaközösség | |
Faliújságon a munkaközösség életének nyomon követhetősége (cikkek, képek, plakátok, hírek formájában) | Roicsik Rita, DÖK | |
Aktív részvétek az ügyeletességben iskolánk rendjének fenntartása érdekében. | Munkaközösség | |
Győztes-fal elhelyezése, ami segítségével évekre visszamenően a diákjaink láthatnák az iskolai tanulók által elért eredményeket | Roicsik Rita | |
Kreatív klub, alkossunk karácsonyra, anyák napjára, farsangra, húsvétra… akármilyen személyes nagy napra | Roicsik Rita, Ozsváth Kata | |
Egészségnevelés: | ||
Mentálhigiénés beszélgetések, egyéni és kiscsoportos foglalkozások problémás gyerekekkel szaktanár, osztályfőnök, szülő kérésére. | Szabó Mária | |
Sportfoglalkozások, osztályok közötti mérkőzések (selejtezők). | Testnevelés szakos kollégák | |
Mosdók tisztaságának ellenőrzése, a takarítónők óránként aláírásukkal igazolják, hogy a mellékhelyiségek megfelelő állapotúak. | Takarítónők | |
Takarítóeszközök mindenki számára elérhető helyre helyezése | ||
Környezeti nevelés: | ||
Az ökoiskola cím elnyeréséhez szükséges terv segítése. Ennek leírás az ökoiskola munkatervben szerepel. | Munkaközösség | |
Iskolánk és kollégiumunk tisztaságának megőrzése, virágokkal való otthonosabbá tétele. | Munkaközösség, Osztályfőnöki munkaközösség | |
Elemgyűjtés a Természettudományi laborban, tanáriban | Vida Péter | |
Szelektív hulladékgyűjtés | Takarító kollégák | |
Fűszerkert létrehozása és gondozása a tankonyha mögött. | Vendéglátó munkaközösség | |
Az energiafelhasználás folyamatos ellenőrzése. A fűtés időjárásnak megfelelő beállítása. Csapok, WC tartályok meghibásodásának azonnali jelzése a karbantartó füzetekben, javítás. Villanyoltás, ha a használat indokolatlan. Vízmelegítő bojlerek működtetése csak szükség esetén. |
Munkaközösség | |
Papír újrahasznosítása: Az adatvédelmi szempontból lényegtelen, felgyűlt íratok üres oldalának felhasználása jegyzetelésre, rajzolásra. | Munkaközösség | |
Zöld sarok létrehozása terráriummal, akváriummal | Roicsik Rita | |
A Természetjáró szakkör beindítása, túrák szervezése | Enyedi Mónika | |
Augusztus | ||
Ökoiskola pályázat készítése | Roicsik Rita, Ozsváth Kata | |
Munkaközösségi tagok toborzása | ||
Munkaterv elkészítése, feladatok elosztása | Munkaközösség | |
Herman Ottó Vándortanösvény programjának szervezése | Munkaközösség | |
Őszköszöntő programjainak szervezése | Munkaközösség | |
Szeptember | ||
Herman Ottó Vándortanösvény foglalkozásainak lebonyolítása | Munkaközösség | |
Őszköszöntő alkalmából főző és sportverseny | Munkaközösség | |
Egészségnevelés: | ||
Szeptember 2. szombatja: Elsősegélynyújtás világnapja alkalmából bemutató. | Gonda Tibor | |
Szívünk napja alkalmából ismeretterjesztő beszélgetés a hazánkban gyakori szív és érrendszeri betegségek megelőzéséről, tüneteiről és kezeléséről | Nagy Tamás | |
Környezeti nevelés: | ||
Szeptember 3. szombatja a takarítás világnapja: erre való megemlékezés az Öszköszöntő rendezvényen | Munkaközösség | |
Szeptember 16.: Az ózonpajzs világnapja keretein belül ismeretterjesztés faliújságon és interneten keresztül | Enyedi Mónika | |
Szeptember 22.: Autómentes világnap alkalmából diákok, tanárok felhívása gyalog, kerékpárral való közlekedésre. | Intézmény dolgozói, tanulói | |
Október | ||
Részvétel a nemzeti ünnep szervezésében. | Munkaközösség | |
Egészségnevelés: | ||
Fehér Bot napján (okt. 15) érzékenyítő foglalkozás. | DATLE, Roicsik Rita | |
Környezeti nevelés: | ||
Október 5.:Állatok világnapjáról való megemlékezés a faliújság segítségével. Adománygyűjtés környékbeli szervezeteknek. | Roicsik Rita, Hernád és Környéke Civil Állatvédelem | |
Október vége a TV kikapcsolási hét keretein belül tanulóink buzdítása egyéb szórakozási tevékenységre | Munkaközösség | |
November | ||
DATLE segítés (évfordulós ünnepség) | Ozsváth Kata | |
Részvétel a szalagavató szervezésében. (november 27.) | Végzős osztályfőnökök | |
Nyílt nap (november 18.) lebonyolításában való részvétel | ||
Egészségnevelés: | ||
Cukorbetegek napja alkalmából ismeretterjesztő beszélgetés a hazánkban gyakori cukorbetegség típusairól, megelőzésükről, tüneteikről és kezeléseiről. | Magyarné Gaál Mária | |
November 3. csütörtökje: Füstmentes nap alkalmából a dohányzás káros hatásairól való figyelemfelhívás | Takács Attila | |
Környezeti nevelés: | ||
November 4. hete a nulla hulladék hete | Kovács Árpád | |
November utolsó péntekje a ne vásárolj semmit nap! | Szabó Mária | |
Madáretetők készítése és kihelyezése | Kovács Árpád | |
December | ||
AIDS világnapján megismerkedés a betegséget okozó kórokozó terjedési lehetőségeivel, a betegség tüneteivel, kezelési módjaival. | Vida Péter | |
Egészségnevelés: | ||
Osztályonként karácsonyfadíszek gyűjtése után iskolánk karácsonyfájának közös felállítása és feldíszítése. | Roicsik Rita, Nagy Csilla | |
Ünnepség szervezése idősek otthonában, fogyatékosok otthonában. Adomány gyűjtés. | Ozsváth Kata, Roicsik Rita | |
Környezeti nevelés: | ||
Természetes anyagok beszerzése adventi koszorúk készítéséhez, készülődés a karácsonyra | Roicsik Rita | |
Január: | ||
Bűnmegelőzési beszélgetés, szituációs játékok a helyi rendőrség segítségével. | Szabó Mária | |
Egészségnevelés: | ||
Drog és alkohol prevenciós beszélgetés volt drog és alkohol fogyasztókkal a kábítószerre való rászokás veszélyességéről. | Magyarné Gaál Mária | |
Mozgássérültek világával való ismerkedés, kerekes székes akadálypálya kipróbálása a kollégium társalgójában. | Roicsik Rita | |
A tanulók egészségi állapotának, a káros szenvedélyekhez való viszonyának felméréséhez szükséges kitöltött kérdőívek értékelése. | Roicsik Rita, Ozsváth Kata, osztályfőnökök | |
Február: | ||
Farsangi fánk sütése, kóstolása. Farsangi készülődés | Magyarné Gaál Mária | |
Baby-tabló like-verseny a végzős osztályoknak | Végzős osztályfőnökök | |
Egészségnevelés: | ||
Ismeretterjesztő beszélgetés a daganatos megbetegedések kialakulásáról, megelőzéséről, kezeléséről. | Roicsik Rita | |
Környezeti nevelés: | ||
Február 2: Vizes élőhelyek védelmének fontosságára való figyelem felhívás a faliújság segítségével. | Enyedi Mónika | |
Március: | ||
Élő szoborcsoport fotóverseny | Zielbauerné S. Angéla | |
Részvétel a nemzeti ünnep szervezésében. | Munkaközösség | |
Egészségnevelés: | ||
Vese napja alkalmából ismeretterjesztés a vese fontosságáról. | Vida Péter | |
TBC szűréséről, tüneteiről, kezeléséről való tájékoztató beszélgetés. | Magyarné Gaál Mária | |
Környezeti nevelés: | ||
Március 3.: Vadvilág világnapja. Megemlékezés kiállítással, tanulói versennyel | Roicsik Rita, Ozsváth Kata | |
Március 6.: Nemzetközi energiahatékonysági nap alkalmából a megújuló energiaforrásokról való kiállítás | Nagy Csilla, Ozsváth Kata | |
Március 22.:A víz világnapja alkalmából osztályok közötti verseny | Enyedi Mónika | |
Április: | ||
Pálóczi diákhéten eseményeinek szervezésében való aktív részvétel. | Munkaközösség | |
Méhek napja alkalmából mézfajták bemutatása, mézkóstoló. | Vida Péter | |
Rendőrség napja alkalmából rendőrségi bemutató. | Szabó Mária | |
Hímes tojás szépségverseny, locsolóversíró verseny | Takács Attila, Nagy Tamás | |
Húsvéti meglepetések rászorulóknak | ||
Környezeti nevelés: | ||
Április 18.: Műemlékvédelmi világnap keretein belül örkényi műemlék épületek megtekintése | Zielbauerné S. Angéla | |
Április 22.: Föld napja alkalmából vetélkedő | Munkaközösség | |
Május: | Anyák napjáról való megemlékezés. | Munkaközösség |
Egészségnevelés: | ||
Tej napja, tej fontosságának kihangsúlyozása a faliújság segítségével. Ugyanis a tejben növekedési faktor, fehérje, tejcukor, vitaminok, víz és ásványi sók – kalcium, foszfor, magnézium, cink, vas, fluor – találhatók. | Magyarné Gaál Mária | |
Nevetés napjára viccek gyűjtése, és faliújságon, facebook-on való megosztása. | Roicsik Rita | |
Nem dohányzó nap, hogy legyen füstmentes iskolánk és környéke. | Takács Attila | |
Környezeti nevelés: | ||
Május 10.: Madarak és fák napja alkalmából a Herman Ottó Vándortanösvény madaras feladatlapjainak kitöltetése és egyéb játékok | Enyedi Mónika | |
Május 22.: A biológiai sokféleség nemzetközi napja alkalmából előadás | Vida Péter | |
Május 24.: Nemzeti parkok napja alkalmából magyarországi nemzeti parkok bemutatása plakátverseny | Roicsik Rita | |
Ballagás előtti nagytakarítás, épület díszítése, virágosítása. Részvétel a ballagás szervezésében. | Végzős osztályfőnökök | |
Te Szedd! Akcióban! részvétel. | Roicsik Rita | |
Június: | ||
Szerezzünk örömet! Apák napi megemlékezés a faliújságon. | Munkaközösség | |
Egészségnevelés: | ||
Véradás napja, véradás fontosságának ismertetése diákjaink körében, véradáson való részvétel feltételei. | Munkaközösség | |
Környezeti nevelés: | ||
Bemutató óra a fenntartható fejlődés témakörében | Vida Péter | |
Részvétel a „Bringázz munkába!” „Bringával a suliba” című kampányban. | Ozsváth Kata | |
Év végén „Ki a legÖKO-sabb?” játék csapatoknak és egyénileg. | Munkaközösség |
III. A munkaközösség beiskolázási programja
Feladat, ötlet, javaslat |
Felelős |
Határidő |
Várható költség |
|
1. |
Feladat, ötlet, javaslat megnevezése |
|
|
|
|
Iskolánk pozitív tulajdonságait ismertető plakátok készítése |
Roicsik Rita diákok |
Október bemutatás: Nyílt hét |
3000 (fénymásoló papír, kartonpapír, színes papírok) |
|
Egészséges ételek készítése, és bemutatása |
Takács Attila |
Nyílt hét |
20000 (alapanyagok) |
|
Rajz és fotóverseny, melynek témája: Az iskolai élet |
Szabó Mária Batuskáné Kiss Katalin |
Október bemutatás: Nyílt hét |
3000 (színes fénymásolás fotópapírra) |
|
Ökoiskola mivoltunk bemutatása |
Roicsik Rita |
Nyílt heti előadás |
--- |
|
Pálóczis programok bemutatása |
DÖK tag |
Nyílt heti előadás |
--- |
|
Nyitott óra természettudományos tanórák keretein belül |
Vida Péter |
Nyílt hét |
--- |
|
Azért a Pálócziba jöttem tanulni, mert... elsős diákjaink vallanak |
Roicsik Rita 9. m osztály |
Október bemutatás: Nyílt hét |
2000 (fénymásoló papír, kartonpapír) |
|
Azért szeretek a Pálócziba járni, mert... diákjaink vallanak |
Osztályfőnök osztályok |
Október bemutatás: Nyílt hét |
2000 (fénymásoló papír, kartonpapír) |
IV. A munkaközösség kompetenciafejlesztési terve
Munkaközösség tagjai:
- részt vesznek a tanulók képességeinek felmérésében
- segítenek az egyéni fejlesztési tervek elkészítésében
- tanítási órákon szöveges, élet közeli példákat mutatnak be
- a matematika és a magyar kompetencia mérés segítik a tanórákon
- tanórán kívüli tevékenységek keretein belül segítik a figyelem, a koncentráció, az emlékezet fejlesztését