Ökoiskola munkacsoport
2015/2016-os tanév munkaterve
Tagok: Roicsik Rita, Vida Péter
Baranyi István, Enyedi Mónika, Kovács Árpád, Kuris Árpád, Ozsváth Kata, Szabó Éva, Varga Antal
Megvalósítandó terv |
Határidő |
Felelős |
Az intézmény pedagógiai programja és helyi tanterve kiemelten képviselje a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit. |
Augusztus |
Nevelőtestület |
Ökoiskolai munkacsoport alakul az intézmény keretein belül. A munkacsoportba minden munkaközössége delegál tagot. Valamint az intézményt üzemeltető technikai dolgozók szintén delegálnak tagot. |
Augusztus |
Roicsik Rita, Munkaközösség vezetők, Baranyi István |
Az intézmény ökoiskolai munkatervet készít és azt nyilvánosságra hozza. |
Szeptember 10. |
Ökoiskola munkacsoport |
Minden munkaközösség munkaterve kapcsolódjon az intézmény ökoiskolai munkatervéhez. |
Szeptember 10. |
Munkaközösség vezetők |
A diákönkormányzat munkatervében beazonosíthatók legyenek a „zöld” szempontok, ha lehet az intézményben "zöld" diákönkormányzat működjék. |
Szeptember |
Ozsváth Kata, DÖK |
A pedagógusok teljesítményértékelésében jelenjen meg a fenntarthatóságra nevelés terén végzett munka, a példamutatás, az alkalmazás gyakorisága. |
2015/2016-os tanév |
Ökoiskola munkacsoport |
A fenntarthatóságra nevelés témakörében tantestületi szakmai műhelymunkák, előadások, beszámolók tartása. (pl.: nevelőtestületi értekezletek keretein belül) |
2015/2016-os tanév |
Ökoiskola munkacsoport |
A fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos továbbképzésen vagy ökoiskolai képzésen való részvétel pedagógusoknak. |
2015/2016-os tanév |
Nevelőtestület |
Az intézmény minimum kétszer témanapot, témahetet, projektet szervez a fenntarthatóság témakörében. (Vendéglátó munkaközösség témahónapokat tart: szőlő, olajos magvak, tökfélék, karácsony, száraz hüvelyesek, farsang, húsvét, gabonafélék, primőrök témákban, valamint pl.: Föld napja, madarak és fák napja, diáknap) |
2015/2016-os tanév ősz és tavasz |
Ökoiskola munkacsoport, munkaközösségek |
Speciális fenntarthatósági tematikájú tanóra tartása. |
Január |
Vida Péter |
Az intézmény a fenntarthatóság témaköréhez kapcsolódó tábort igyekszik szervezni. |
Június |
Ökoiskola munkacsoport |
Kialakítjuk, hogy zöld sportokra (tájfutás szakkör, kerékpáros klub, túraszakkör stb.) legyen lehetőségük a diákoknak. |
2015/2016-os tanév |
Varga Antal |
Szabadtéri és/vagy külső helyszínen zajló tevékenységek szervezése (pl. terepgyakorlat, kutatási feladatok, megfigyelések, környezet állapotának felmérését célzó program). |
Szeptember, április |
Egészségnevelési munkaközösség, ökoiskola munkacsoport |
Helyet kap a gyalog, ill. kerékpárral könnyen elérhető, a helyi környezet tanulmányozására alkalmas területek rendszeres látogatása. (pl.: sportkör keretein belül) Ehhez az intézmény rendelkezzen biztonságos kerékpártárolóval vagy kerékpár tárolására alkalmas egyéb hellyel. |
2015/2016-os tanév |
Nevelőtestület, Baranyi István Varga Antal |
A pedagógiai munkába beépülnek a fenntarthatósággal kapcsolatos jelenbéli helyi és globális események, a jövő generációk iránti felelősség, a felelős családtervezésre nevelés. (pl.: osztályfőnöki órán migráció, globalizáció, víz védelme, családtervezés témák) |
2015/2016-os tanév |
Ökoiskola munkacsoport osztályfőnöki munkaközösség |
Az intézmény működését (fűtés, vízfelhasználás, villamos energia használat) rendszeresen tanulmányozzuk a pedagógiai munka során.
|
2015/2016-os tanév |
Baranyi István |
Az intézményben - a diákok bevonásával - energia-járőr szolgálat működjön, ami rendszeresen feljegyzéseket vezet. |
2015/2016-os tanév |
Baranyi István, DÖK Vida Péter |
Az intézmény a fenntartóval olyan együttműködést alakítson ki, mely tartalmazza a környezetbarát iskola működtetésének szempontrendszerét, kitér az üzemeltetés környezetbarát módjára (pl. az intézmény takarítása, csúszásmentesítése környezetbarát eljárásokkal), és a rongálások helyreállításában, az intézmény állagának megóvásában a szülők és a tanulók aktívan részt vesznek. A beszerzéseknél a környezeti szempontból előnyösebb eszközök, termékek (pl. környezetbarát védjegy, helyi termékek, energiatakarékos eszközök, akkumulátorok, újrahasznosított papír) részesüljenek előnyben. |
2015/2016-os tanév |
Karsai József |
Az intézmény házirendje tartalmazzon egy öko-kódexet, melyben megfogalmazódnak a környezettudatos szabályok. (hulladékkezelés, energiafelhasználás) (pl.: szabályok gyűjtése egy értekezlet során) |
Október |
Munkaközösségek, Szabó Mária |
Az intézmény életében hangsúlyosan és bizonyíthatóan jelen legyen a megelőzés: a hulladékmennyiség, a víz- és energiafogyasztás éves szinten kimutathatóan csökkenjen. |
2015/2016-os tanév |
Baranyi István |
Az intézmény fordítson figyelmet a csapok és WC-tartályok működésének rendszeres ellenőrzésére, a csepegések, szivárgások azonnali megszüntetésére vagy a probléma jelzésére a fenntartó felé. |
2015/2016-os tanév |
Baranyi István |
A beszerzéseknél az intézmény - lehetőségeihez mérten - a helyi termelőket, beszállítókat részesítse előnyben. (pl.: hús, zöld, pék árú, gázolaj esetén) |
2015/2016-os tanév |
Vendéglátó munkaközösség Tóth Imre Baranyi István |
Az automatából kaphatók legyenek egészséges és környezetkímélő áruk (pl. gluténmentes, teljes kiőrlésű termék, helyi termelőtől származó idénygyümölcs, bio/natúr termék), környezetbarát módon történjék a csomagolás és az eszközhasználat (pl. üvegpohár). |
2015/2016-os tanév |
Karsai József |
Az intézmény belső rendezvények szervezésénél vegye figyelembe a környezeti szempontokat (pl. eldobható eszközök mellőzése). |
2015/2016-os tanév |
Munkaközösségek |
Az intézmény biztosítson lehetőséget a diákoknak személyes terek (saját asztal, öltözőszekrény …), az osztályközösségeknek a saját terek (osztályterem, folyosó szakasz) kialakítására. Az intézmény adjon lehetőséget a diákoknak az intézményi környezet (osztályterem, folyosók, közösségi terek berendezése, dekorálása, udvar kialakítás) alakításában való részvételre a tervezés és a megvalósítás során. |
2015/2016-os tanév |
Osztályfőnökök |
Az intézmény arculata, dekorációja összhangban legyen a fenntarthatóságra nevelés céljaival. (pl.: évszakoknak, ünnepeknek megfelelően, növényekkel. Lehetséges volna a vitrinek gyerekek által gondozása is) |
2015/2016-os tanév |
Osztályfőnökök DÖK |
Az intézmény biztosítson helyet a kulturált, kötetlen szabadidő eltöltésre. |
2015/2016-os tanév |
Baranyi István |
Az intézmény a mindennapi tevékenységének szervezésébe, a tartalmi munkába is rendszeresen vonja be a helyi lakóközösséget (egyének, szervezetek, gyülekezetek stb.), így lehetőséget teremt az önkéntes munkára. (pl.: megállapodások kötése az állatállomány bővítése céljából, megállapodás a hentes, zöldséges, italbolttal) |
2015/2016-os tanév |
Karsai József |
A könyvtárban külön polcon, kiemelt helyen legyenek a fenntarthatósággal kapcsolatos könyvek, folyóiratok, segédanyagok. |
2015/2016-os tanév |
Horváth Natália |
Az intézményben szelektív hulladékgyűjtés valósuljon meg. (pl.: régi hulladékgyűjtők zöldítése, az udvaron látványos helyre helyezéssel) |
2015/2016-os tanév |
Ökoiskola munkacsoport Baranyi István |
Az elektromos készülékekben az egyszer használatos elemeket akkumulátorokkal váltsuk ki. |
2015/2016-os tanév |
Baranyi István |
Zöld, gyepes felület, fák, cserjék legyenek az intézmény területén. A zöldfelület kialakítás során az őshonos növényfajok, a tájegységnek megfelelő fajkompozíciók részesüljenek előnyben. Gondozott beltéri növényzet legyen az intézmény területén. A mikroklímának megfelelő dísznövények telepítése az udvarba, az épületbe. |
2015/2016-os tanév |
Osztályfőnökök |
Madárvédelmi (madárodú, etető) berendezések elhelyezése az intézmény területén. |
2015/2016-os tanév tél |
Ökoiskola munkacsoport Mezőgazdasági munkaközösség |
Esővizet használjon az intézmény (pl. öntözésre) az arra alkalmas helyeken. Konyhakertet, valamint komposztálót működtessen. (pl.: üres fémhordó, régi gázolajos hordó felhasználható erre) |
2015/2016-os tanév |
Vendéglátó munkaközösség Mezőgazdasági munkaközösség |
A társadalmi környezet számára szervezni környezettudatos vagy fenntarthatóság témakörével kapcsolatos akciókat, eseményeket, melybe a szülőket is bevonják. |
2015/2016-os tanév |
Ökoiskola munkacsoport |
Az intézmény által a fenntarthatóságra nevelés érdekében szervezzenek bemutató órákat, foglalkozásokat, melyeket a szülők is megtekinthetnek. |
2015/2016-os tanév |
Vida Péter |
Az intézmény által szervezzen, a fenntarthatóság tanulásának témájához kapcsolódó diáktalálkozók (pl. zöld diákparlament). |
Június |
Kollégiumi nevelők |
Az intézmény fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos munkája jelenjen meg az intézmény kiadványaiban (pl. évkönyv, CD, honlap, szórólap, helyi újság). |
2015/2016-os tanév |
Nyíri Péter, Hegyi László |
Az intézmény weblapja folyamatosan frissüljön, aktuális helyzetképet mutasson, nyomon követhető legyen rajta az ökoiskolai program megvalósulása. |
2015/2016-os tanév |
Nyíri Péter, Hegyi László |
A szülők folyamatosan (legalább negyedévenkénti rendszerességű) tájékoztatva legyenek az ökoiskolai folyamatokról fórumokon, projektzárókon, iskolai weboldalon keresztül. |
2015/2016-os tanév |
Nyíri Péter, Hegyi László |
Az intézmény honlapján, újságjában, faliújságján a fenntarthatóság témakörének szentelt rovat is van. |
2015/2016-os tanév |
Nyíri Péter, Hegyi László |
Magyarországi központi intézményekkel (pl. OFI), külföldi intézményekkel, civil szervezetekkel, gazdálkodó szervezetekkel (pl. KLIK, GAMESZ/GESZ, nemzeti park igazgatóságok), vállalkozókkal, gazdasági társaságokkal, óvodákkal, más ökoiskolákkal, felsőoktatási intézménnyel vagy egyéb tudományos kutató intézménnyel, szociális intézménnyel való együttműködés a fenntarthatóság pedagógiája területén. |
2015/2016-os tanév |
Karsai József |
Az intézmény a fenntarthatóság tanulásához kapcsolódó családi programokat szervezzen. |
2015/2016-os tanév |
Egészségnevelési munkaközösség |
Az intézmény pedagógiai munkájában helyet kapjon a helyi természeti, épített és más értékekkel (pl. hagyományokkal) való foglalkozás. (pl.: Pálóczi síremlék gondozása) |
2015/2016-os tanév |
Enyedi Mónika |
Az iskola tanulói és dolgozói gondnokságot vállaljanak valamely, a környezetükben lévő természeti vagy épített környezeti érték felett. (p.: intézmény területének felosztása az osztályok között, akik gondnokságot vállalnak érte) |
2015/2016-os tanév |
DÖK |
Az intézmény aktív szereplője és részese legyen a helyi közösség közösségfejlesztési folyamatának, a helyi közösségek által szervezett közösségi szolgálatban, ill. azt előkészítő, érzékenyítő programban, a település helyi környezetvédelmi programjának kialakításában, a település helyi környezetvédelmi programjának végrehajtásában, valamint az önkormányzati döntéshozatali folyamatban. (pl.: SZIK programjai, majális, Márton nap) |
2015/2016-os tanév |
Karsai József vendéglátó munkaközösség |
Az intézmény tudatosan érvényesítse a fenntarthatóság elveit a hátrányos helyzetű tanulókat támogató, esélyteremtő, ill. tehetséggondozó programok kapcsán. |
2015/2016-os tanév |
Nevelőtestület |
A fenntarthatóság megvalósításának eszközei, módszerei:
- az iskola tevékenységeiről és ezek környezetre való hatásáról évente felmérést készít, mely tartalmazza a tanulók és a nevelőtestület környezettudatosságról szóló beszámolóját
- mindennapi működésében kiemelt figyelmet fordít a takarékos energiafogyasztásra, a környezetbarát termékek használatára, az ésszerű anyag-és hulladékgazdálkodásra
- minden évben elkészíti öko munkatervét az iskolavezetés, a tanárok, az alkalmazottak, a tanulók és a szülők bevonásával
- az iskola arculata határozottan képviseli a fenntarthatóság, a környezettel harmonikus/környezetbarát, egészséges/ életvitel pedagógiai értékeit, környezettervet készít
- kapcsolatot tart fenn aktív, a fenntarthatóságért tevékenykedő szervezettel
- oktató-nevelő munkájában kiemelt helyet ad a helyi közösség életéhez kapcsolódó tevékenységeknek, bekapcsolódik a helyi településfejlesztésbe
- pedagógiai munkája a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait messzemenően figyelembe veszi, sokféle pedagógiai módszert vesz igénybe az öko szemlélet kialakításának érdekében
- újszerű tanulásszervezési formák/témanapok, témahetek/, pedagógiai műhelymunka az öko csoport vezetésével, belső és külső továbbképzések, tanulás módszertani foglalkozások, projektpedagógia
- a szabadtéri tevékenységek állandó részei az iskola helyi tantervének és az iskolai munkatervnek. A szabadtéri programok szervezésének fontos szempontja az egészséges életvitel.
- a diákokat bevonja az őket érintő döntések előkészítésébe
- a házirend kiemelten foglalkozik az iskolában és környékén lévő természeti és épített értékek védelmével
- a nevelőtestület jártas a környezetvédelmi, fenntarthatósággal kapcsolatos témák tanításában, módszertanában és ezt alkalmazza is
- az iskola valamennyi dolgozója példát mutat a diákoknak a környezetbarát szemlélet, az egészséges életvitel tekintetében
- belső-és külső kommunikációs csatornái /honlap, faliújságok, városi újság/ tükrözik az ökoiskolai célokat
- folyamatosan fejleszti információs bázisát
- együttműködik más, hasonló szemléletű iskolákkal, kiemelt feladat a partnerkeresés, partnerkapcsolat kialakítása
- az iskolaépület környékén lévő természetes növényzet változatos és megkímélt, a telepített növényzet rendszeresen és szakszerűen gondozott. Fokozott figyelmet fordít a madárvédelemre/madárbarát iskola/, a komposztálásra, a gyógy-és fűszernövények gondozására.
- az iskolai étkeztetés célja az egészséges, tápláló ételek és italok kínálása, a büfében pedig környezetkímélő és egészséges árukat is lehet vásárolni.
Örkény, 2015. szeptember 10.
Roicsik Rita
Ökoiskola munkacsoport vezető