Öko szakkör tanmenet 2015-2016
Oktatási- nevelési cél :
A környezettudatos műveltség az egyén és a társadalom számára is meghatározó jelentőségű. A környezettudatos magatartás és életvitel kialakulása nemcsak a szülői, hanem az iskolai szocializációs háttér feladata. A természetismeret esetében elengedhetetlen a természet működési alapelveinek, az alapvető tudományos fogalmaknak, módszereknek és technológiai folyamatoknak az ismerete, de érteni kell az emberi tevékenységeknek a természetre gyakorolt hatásait is.
Az egészség tudatos megőrzése, a természeti, a technikai és az épített környezet felelős és fenntartható alakítása a természettudományos kutatások és azok eredményeinek ismerete nélkül elképzelhetetlen. A globális problémák megoldásának fontos feltétele az állampolgárok természettudományos műveltségen, az ok-okozati összefüggések felismerésén alapuló, kritikus és konstruktív magatartása. Az egyén tudása társadalmi szinten szorosan összefügg a gazdasági versenyképességgel és a szűkebb-tágabb autonóm közösségek fennmaradásával.
A felnövekvő nemzedéknek ismernie és becsülnie kell az életformák gazdag változatosságát a természetben is. Meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használja. A természet ismeretének célja, hogy az ember és természet szeretetén és a környezet ismeretén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. A programnak fel kell készítenie a diákot a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességek és jogok gyakorlására. Törekedni kell arra, hogy a tanulók ismerjék meg azokat a természet-gazdasági folyamatokat, amelyek változásokat, válságokat idézhetnek elő.
A természetismereti és technikai kompetencia kritikus és kíváncsi attitűdöt alakít ki az emberben, aki ezért igyekszik megismerni és megérteni a természeti jelenségeket, a műszaki megoldásokat és eredményeket, nyitott ezek etikai vonatkozásai iránt, továbbá tiszteli a biztonságot és a fenntarthatóságot.
Témák: |
Irányelvek: |
|
Használati érték |
|
Szelektív |
|
Hulladék típusai, lerakók |
|
Komposztálás, fogyasztói társadalom |
|
Tisztaság-egészség |
|
Peszticidek, műtrágyák |
|
Ózon, UV |
|
Daimler, Diesel, Benz |
|
Biodiverzitás |
|
Madár jellemzői |
|
Növényzet és állatvilág megfigyelése |
|
Növényzet és állatvilág megfigyelése |
|
Növényzet és állatvilág megfigyelése |
|
Növényzet és állatvilág megfigyelése |
|
Fa, cserje, pálma |
|
Mérsékelt, trópusi |
|
Lombhullató, örökzöld |
|
Őshonos, betelepített |
|
Szmog, légköri inverzió |
|
Egészség-betegség, termelés |
|
Hipermarket-kisbolt, egészséges-tömegcikk |
|
Reklám |
|
Fogyasztó, ár-egészség |
|
Bevásárló központ-személyes kapcsolat |
|
Fogyasztói társadalom-fenntartható fejlődés |
|
Évszakok, vándorlás |
|
Táplálék pótlása |
|
Tél-energia |
|
Szénhidrát, zsír |
|
Bio, öko, integrált |
|
Egészséges táplálkozás |
|
Élelmiszer, lejárati idő |
|
Élelmiszer adalékok |
|
Edzés, tudatos életmód |
|
Versenysport |
|
Madaraink jellemzői |
|
Tél-madáretetés |
|
Édesvíz-tengervíz |
|
Jég, folyó, tó |
|
Tiszta víz |
|
Napi vízfogyasztás-ismételt felhasználás |
|
Ivóvíz, ipari víz, mezőgazdasági víz |
|
Biológiai- kémiai tisztítás |
|
Szennyvíz |
|
Ph, sav, lúg |
|
savas |
|
Víz-élet |
|
Gyógyfüvek |
|
Fűben-fában orvosság |
|
Tartósítás |
|
Alkalmazás |
|
Csésze, szirom, porzó, termő |
|
Metszet |
|
Beporzás, adekvát |
|
Ízeltlábú, hártyásszárnyú |
|
Boly |
|
Kasztrendszer |
|
Érzékenység |
|
Immunogén |
|
Kozmopolita, felmelegedés |
|
Allergének |
|
Típusai |
|
Energiahordozó |
|
Legolcsóbb energiahordozó |
|
Nap, szél, geotermikus, biomassza |
|
Használati érték |
|
Hulladék típusai |
|
Természetvédelmi terület |
|
Védett fa |
|
A Föld és én |
Örkény,2015-09-01 Vida Péter